ارزشیابی آنلاین و اضطراب دانش آموزان - موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

ارزشیابی آنلاین و اضطراب دانش آموزان

در کل جهان دغدغه ارزشیابی آنلاین و آموزش مجازی دانش آموزان وجود دارد و این فقط مختص کشور ماو مدارس ما نیست،برگزاری ارزشیابی به این شکل راهکاری موثر در برابر پاندمی کرونا و حفظ سلامت دانش آموزان و خانواده های آنها می باشد.

طبق مطالعات انجام شده در مورد ارزشیابی الکترونیکی بر میزان اضطراب در دانش آموزان،نگرانی و دغدغه امتحانات در همه سطوح آموزشی از ابتدایی تا دانشگاه مطرح است.
علم روانشناسی معتقد است که اضطراب دوتا سطح دارد یکی سطح نرمال و بهینه،که بیشتر جنبه انگیزشی دارد و برای پیشرفت و رشد در تحصیل وسایر امورات زندگی لازم است.

اما اگر این اضطراب از سطح بهینه ی خود خارج شود سبب اختلال در عملکرد و آسیب روانی فرد می شود بخصوص اگر در بازه زمانی طولانی باشد و در اینمرحله بهتر است راهکاری را بیاندیشیم.

از جمله عوامل موثر در اضطراب دانش آموزان سبک های رفتاری والدین و کمال گرایی آنها و انتظارات بیش ار حدی است که از کودک و نوجوان خود دارند.

که باعث نوعی ترس درونی می شود که در زمان روبرو شدن با موقعیت دو چندان می شود.

علاوه بر این اضطراب امتحان که طبق تعریف “سارادسون و دیویدسون” به معنای دل مشغولی ذهنی می باشد.

که می تواند به خود کم انگاری و باورهای غلط از امتحان و نتایج آن و تردید درباره توانایی ها ی خودهمراه باشد؛که این نوع تفکر باعث ارزشیابی نادرست و منفی بافی و از دست دادن تمرکز و تجربه واکنش های فیزیولوژیکی ناخوشایند می شود. عادت های مطالعه ای نامناسب هم می تواند به این موارد دامن بزند و اما اقداماتی که والدین می توانند انجام دهند تا از اضطراب امتحان بکاهند در ابتدا والدین بهتر است در نظر داشته باشند که بعضی رفتار ها
از قبیل تذکر بیش از اندازه و در قالب نقش والد سخت گیر و حساس بودن و چسبیدن بیش از اندازه به دانش آموز نه تنها موفقیتی حاصل نمی کند بلکه باعث افزایش اضطراب و استرس می شود.

پس بهتر است والدی قاطع و منعطف و مهربان باشیم ، فضای مستقل و ساکتی فراهم کنیم و به حفظ آرامش دانش آموز کمک کنیم و با ایجاد ترس امتحان را تبدیل به یک پدیده بغرنج نکنیم. بودن در یک محیط مناسب، عدممقایسه با دیگران و داشتن انتظار واقع بینانه در حد توانایی فرزندمان می تواند کمک کننده باشد؛ تا زمینه ای برای عبور سالم تر با دغدغه کمتر از ارزشیابی آنلاین فراهم شود.

راهکارهای کاهش اضطراب در دانش آموزان:

1- در نظر داشتن توانایی و متناسب با آن توقع داشتن از خود، (نگاه واقع بینانه به خود).
2- مقایسه نکرن خود با دیگران و داشتن نگاه درستی به گذشته و آینده اینکه روی نتیجه امتحان تمرکز نکنیم و به فرایند یادگیری و تلاشی که شده است، توجه داشته باشیم.

در نگاه رو به جلو هم دور نمایی از این که تلاش لازم شده و اگر شکستی هم باشد، پایانی در کارنیست و اگر باور غلطی در این مورد دارید اصلاح کنید.

سیاه و سفید دیدن مسئله باعث افزایش اضطراب شما می شود و جزو افکار ناکار آمدی است که به شما آسیب می زند.

نگاهی که به آینده دارید صحیح باشد چرا که آینده بسیار وسیع است و ارزشیابی های درسی تنها گوشه ای از آینده شماست.
3- مدیریت زمان و داشتن برنامه مناسب و متناسب با شخصیت و روحیه فرد

4- تشویق کردن و هدیه دادن به خود بعد از 45دقیقه مطالعه

5- تمرین تنفس صحیح و ریلکسیشن در زمان تجربه

اضطراب:

نفس عمیق به مدت ۶ ثانیه نگه داشتن و در طول ۴ ثانیه به آرامی و به صورت تدیجی بیرون دهید و عضلات خود را شل و سفت کنید.

سمیه تاج فر – کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.