معرفی رشته های علوم انسانی؛ تجربی؛ ریاضی - موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

معرفی رشته های علوم انسانی؛ تجربی؛ ریاضی

حسن امامی پور مشاور شغلی و تحصیلی

معرفی رشته های علوم انسانی؛ تجربی؛ ریاضی. شامل معرفی شغل؛ آینده شغلی؛ جدول دروس دانشگاه و بازار کار

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی افراد است. با انتخاب شغل، عملاً سرنوشت بیش از نیمی از ساعتهای بیداری‌مان را در کل زندگی مشخص می‌کنیم. در حالی که برای انتخاب همسر و دیگر انتخاب های زندگی ، انبوهی از تجربه‌ها و توصیه‌ها وجود دارد.

اما در مورد انتخاب شغل، فضا کمی خلوت‌تر است. شاید یکی از علت‌ها هم این باشد که بسیاری از ما، جایی در خلوت ذهن خود یا شاید هم علناً به این باور رسیده باشیم که شغل، بیش از آنکه انتخاب شود، تحمیل می‌شود. یا چیزی شبیه ماهی‌گیری است. باید بنشینیم و فرصت‌های مختلف را رصد کنیم، تا بهترین ماهی ممکن به تور ما گرفتار شود.

شغل مناسب زندگی ما را بهتر می کند، خاصیت سرشار کننده دارد زیرا مهم ترین بخش های شخصیت ما را تغذیه می کند. به ما امکان می دهد که از توانمندی خود به طرزی استفاده کنیم که برایمان طبیعی باشد. مجبورمان نمیکند دست به کارهایی بزنیم که آنها را به خوبی انجام نمی دهیم. آیا شما شغل مناسب خود را دارید؟

اگر شغل مناسبی داشته باشید باید:

  • هنگام رفتن به محل کار احساس لذت کنید
  • از کاری که انجام میدهید انرژی بگیرید
  • احساس کنید که برای تلاشتان ارزش قائل اند و به آن احترام می گذارند

در اینکه فرصت‌های شغلی در کشور ما گاهی اوقات سخت و دیریاب هستند نمی‌توان تردید کرد.

ولی تنها یک شغل ایده آل وجود ندارد که همه به جست و جوی آن بروند اما برای هر فرد یک شغل ایده آل وجود دارد. پیدا کردن شغل مناسب بخش مهمی از واقعیت زندگی هر فرد می باشد و باید به آن اهمیت دهیم.

یکی از نقش های مشاور شغلی کمک به انتخاب شغل درست و عاقلانه بر اساس خویشتن شناسی ، شغل شناسی و انطباق این دو است.

شغل یا کار یکی از اصلی ترین بخش های زندگی هر فردی است. کار به انسان هویت داده و بسیاری از زمینه های شکوفایی او را فراهم می کند. بخش عمده دوره زندگی هر فردی را زمان کاری و شغلی او تشکیل می دهد. همه این موارد اهمیت بالای شغل در زندگی افراد را مشخص می کند.

در دنیای پیچیده امروز که گزینه ها و عوامل زیادی پیش روی انسان ها قرار دارد، یک انتخاب درست، کاری مشکل است. این انتخاب ها در زمینه های مختلف زندگی می باشند. یکی از آنها انتخاب شغل مناسب است. انتخاب شغل درست به افراد کمک می کند علاوه بر استفاده درست از استعدادها و توانمندی های بالقوه خود، به رضایت و آرامش در زندگی برسند.

برای رسیدن به یک شغل مناسب، کسی که می تواند به افراد کمک کند، مشاور شغلی است. مشاور شغلی استعدادها، امکانات، خصوصیات روانی و جسمی فرد را در نظر گرفته و شغلی که متناسب و سازگار با آنها باشد را به او پیشنهاد می کند. در واقع مشاور شغلی آشنایی کامل با مشاغل مختلف دارد و با دریافت و بررسی اطلاعات مربوط به توانایی ها، استعدادها، امکانات و شرایط فرد متقاضی، بهترین شغل را برای او می یابد.

مشاوره شغلی در مراحل مختلف زندگی افراد نقش متفاوتی دارد. در مورد دانش آموزی که هنوز رشته تحصیلی و آینده شغلی خود را انتخاب نکرده، مشاور شغلی به بررسی دقیق ویژگی های شخصیتی، استعداد و توانمندی ها، علایق و شرایط خانوادگی او پرداخته و با توجه به آنها، رشته تحصیلی و به دنبال آن شغل مناسب او را تشخیص و او را در جهت مناسب قرار می دهد.

مشاور شغلی در مورد فرد شاغلی که به شغل خود علاقه دارد ولی از وضعیت فعلی راضی نیست و یا دانشجویی که به رشته خود علاقه دارد ولی نمی داند برای ورود به شغل چه کار کند، وظایف متفاوتی دارد. مشاور شغلی به او کمک می کند تا از طرفی جنبه های مختلف شغل خود از جمله زمینه های کارآفرینی، رشد شغلی، راه های افزایش درآمد و… و از طرف دیگر توانمندی ها و استعدادهای خود را به خوبی بشناسد. بر اساس این اطلاعات راه های مناسب بهبود وضعیت شغلی و پیشرفت را به او نشان می دهد.

مشاوره شغلی در بحث سازمانی نیز معنا دارد. در سازمان مشاور شغلی به بررسی پست ها و سمت های سازمانی پرداخته و با انجام مصاحبه ها و گرفتن تست های روان شناسی و شخصیت شناسی مناسب از کارکنان، به شناخت کاملی می رسد و بهترین شغل برای هر فرد در آن سازمان را مشخص می کند. این کار مشاوره شغلی علاوه بر افزایش کارآیی و بهره وری کارکنان سازمان، رضایت شغلی آنان را نیز فراهم می کند.

مشاور شغلی باید شنونده و روانشناس خوبی بوده و مهارت های ارتباطی و پرسش گری مناسبی را نیز دارا باشد. او باید شناخت کامل و خوبی از مشاغل مختلف اعم از ویژگی ها، وضعیت درآمدی، شرایط بازارکار و… داشته و با همه روش ها و فنون شناسایی ویژگی ها و شخصیت افراد نیز آشنا باشد. در واقع باید انسان شناس متبحری باشد.

در کشور ما حوزه مشاوره شغلی هنوز شکل تخصصی پیدا نکرده است. در حال حاضر در بسیاری از موارد مشاوره شغلی به یافتن شغل توسط کاریابی ها و یا هدایت افراد به سوی کارآفرینی و برخی موارد جزئی دیگر خلاصه می شود. در صورتی که یکی از مهم ترین حوزه های مشاوره شغلی، کمک به دانش آموزان در یافتن رشته و شغل مناسب شان می باشد که به صورت بسیار محدود در برخی موارد انجام می شود. با توجه به روند حذفی کنکور دانشگاه ها و تاکید همه معلمان و مشاوران بر انتخاب رشته تحصیلی متناسب با توانایی ها، علایق و شرایط دانش آموزان، ضرورت وجود این شغل بسیار احساس می شود. از طرفی در سازمان ها نیز به نیروی انسانی و رضایت آنها، اهمیت بیشتری نسبت به قبل داده می شود. بنابراین مشاور شغلی به عنوان یک راهنما برای قرار دادن کارکنان در جایگاه شغلی مناسب شان در سازمان، یک عنصر کلیدی است.

به طور کلی وظایف مشاور شغلی عبارتند از:

  • شناسایی و ارزیابی توانایی ها، استعدادها و علایق مراجعان
  • آشنا کردن مراجعان با موارد آموزشی و شغلی از جمله رشته های تحصیلی، ویژگی های شغلی، شرایط درآمدی شغل و…
  • مصاحبه با مراجعان و گرفتن تست های روانشناسی و شخصیت شناسی برای شناخت صحیح ویژگی ها و خصوصیات آنها
  • کسب سایر اطلاعات لازم در مورد شرایط زندگی، شرایط محل کار، مشاغل موجود در سازمان (در بررسی کارکنان سازمانی) و… مراجعان
  • راهنمایی و کمک به مراجعان در انتخاب رشته تحصیلی یا شغل مناسب
  • برنامه ریزی عملی برای افراد برای رسیدن به اهداف و حمایت از آنها
  • جستجو و کسب اطلاعات لازم در صورت نیاز

در ادامه ۳ فایل که حاوی معرفی رشته های علوم انسانی؛ تجربی و ریاضی که شامل معرفی شغل؛ آینده شغلی؛ جدول دروس دانشگاه و بازار کاری می باشد، آورده شده است. شما عزیزان می توانید با مطالعه ی این فایل ها در انتخاب رشته ی تحصیلی و شغل مورد نظر خود در آینده، تصمیم بگیرید. همچنین می توانید از خدمات مشاوره حضوری با متخصصان مشاوره تحصیلی و شغلی در موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.