موفقیت در زندگی برای مردان (بخش دوم) - موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

موفقیت در زندگی برای مردان | بخش دوم

در بخش گذشته با بیست کلید برای موفقیت در زندگی آقایان عزیز آشنا شدیم. در ادامه می خواهیم با بیست کلید دیگر برای موفقیت در زندگی آقایان گرامی آشنا شویم.

با ما همراه باشید.

۲۱- در لحظه بروز اختلافات، به مشکلی که در حال حاضر وجود دارد متمرکز شوید و از بازگویی مسائلی که در گذشته رخ داده است خودداری کنید. به مشکل فعلی توجه داشته باشید و در جهت رفع آن تلاش کنید. ­­­­­

۲۲-در درگیری ها از واژه «همیشه، هیچ وقت» استفاده نکنید، چرا که با این اصطلاحات کل زحمات و تلاش های همسرتان را نادیده می گیرید. «تو هیچ وقت به خانواده ام توجه نمیکنی» شاید این رفتار یک بار اتفاق افتاده باشد!

۲۳- یکی از شیوه های درست انتقاد کردن از همدیگر این است که قبل از هر انتقادی که مطمئنا منفی است، جمله خود را با واژه های مثبت شروع کنیم و سپس به نکات منفی رفتاری طرف مقابل اشاره نمائیم. «تو همسر بسیار خوبی برایم هستی اما برخی مواقع مرا ناراحت می کنی»؛ مطمئن باشید که همسرتان در جهت تغییر رفتار مطلوب شما بیشتر تلاش خواهد نمود.

۲۴- تحقیقات علمی نشان می دهد که نیم کره چپ که مرکز کلام و گفتار است درخانم ها فعال تر از آقایان است. پس اگر همسرتان دوست دارد اتفاقات روزمره و مسائل شخصی خود را با شما در میان بگذارد و مثل شما کم حرف نیست تعجب نکنید و سعی کنید به این نیاز زیستی همسرتان پاسخ مناسب بدهید و شنونده خوبی برایش باشید و با ارتباط چشمی و تکان دادن سر برای او فرصت تخلیه کردن هیجاناتش را فراهم نمائید، حتی اگر شده برای ۱۰ دقیقه از ۲۴ ساعت زندگیتان.

۲۵- یک روز آخر هفته را روز خانواده بنامید و به دور از دغدغه های طول هفته و مشکلات مالی تان، با همسر و فرزندتان زمان را سپری کنید و هدف اصلی از ازدواج را که رسیدن به آرامش است کامل تر نمائید.

۲۶- زندگی زناشویی بدون اختلاف و درگیری امکان پذیر نیست، پس در هر اختلافی به دنبال راه درست و راه حل مناسب باشید. تهدید به طلاق و یا ترک محل و پرخاشگری و بد دهنی، رشته های عاطفی بین زوجین را به مرور زمان از هم می گسلد. مراقب باشید که از این شیوه ها برای حل مشکل استفاده نکنید و بعد از فروکش کردن عصبانیتتان گفتگو به شیوه مسالمت آمیز را انتخاب نمائید و در صورت عدم نتیجه گیری از یک مشاور بی طرف کمک بگیرید.

۲۷- خداوند به دلیل توانائی ها و قدرت بدنی مرد او را تکیه گاه زن قرار داده است، و زن با تکیه به مرد می تواند به آرامش روحی و روانی برسد، ولی این مایه برتری مرد به زن نمی تواند باشد. در حالیکه در خیلی از موارد مردان از این مسئله جهت رسیدن به منافع خود بهره می گیرند و به جای اینکه مأمن امن و راحتی برای همسر خود فراهم نمایند، موجبات ناامنی را افزایش می دهند.

۲۸- در اختلافات خود از بچه ها برای سرکوبی همسرتان استفاده نکنید و با کمک گرفتن از بچه ها بر علیه همسر، موجبات ائتلاف و سوء استفاده ی بچه ها را از این شرایط فراهم نکنید.

۲۹- یکی ازعلامت های زندگی موفق و خوب زناشوئی، این است که در آن اولویت بندی رعایت شود. اولویت اول را به همسر و بعد به فرزندان، سپس به اطرافیان بدهید، در زندگی های ناموفق این اولویت بندی برعکس است.

۳۰- اگر می خواهید کودک شما به شیوه ی مطلوب تربیت شود این تنها وظیفه همسرتان نیست پس باید از خودتان شروع کنید. وقتی موفق شدید به نیازهای روانی همسرتان پاسخ مناسب بدهید و موجبات آرامش او را فراهم نمائید او نیز در گام بعدی برای شما فرزندان خوبی تربیت خواهد کرد.

 

موفقیت در زندگی برای مردان (بخش دوم) - موسسه روانشناسی آرامش اندیشه تبریز

 

۳۱- در تمام مراحل زندگی مسئولیت کامل اعمالتان را به عهده بگیرید و از اینکه دیگران خصوصا همسرتان را مقصر بدانید و بهانه بیاورید دست بردارید.

۳۲- اگرهمسرتان نسبت به ارتباط شما با دیگران به خصوص جنس مخالف حسادت می کند این ناشی از نیاز به تعلق و تملک در هر انسانی است، پس واکنش های تند نشان ندهید و آن را به حساب دوست داشتن همسرتان بگذارید و سعی کنید با درک متقابل به این نیاز پاسخ مناسب را بدهید.

۳۳- از تماشای تصاویر و فیلم های مبتذل و مستهجن شخصا و یا در حضور همسرتان خودداری کنید این امر مبین تمایل و تشویق شما به ترویج فساد اخلاقی است و خواسته های نامتعارف و توقعات بی جائی را در شما ایجاد خواهد کرد.

۳۴- قهر کردن های طولانی مدت منجر به ایجاد فاصله در بین همسران می گردد و به تدریج به صورت عادت های رفتاری در خانواده در می آید. پس سعی کنیم که از این شیوه ها کمتر استفاده کنیم و مدت آن را طولانی نکنیم.

۳۵- مشکلات و مسائل خانوادگی را در چهارچوب خانواده حفظ کنید و بلافاصله با خانواده و یا اطرافیان خود در میان نگذارید. مشکلات سپری خواهند شد ولی مداخلۀ اطرافیان ممکن است سبب بدتر شدن وضعیت زندگیتان شود.

۳۶- هیچ رفتاری خیانت و عدم تعهد به همسرتان را توجیه نمی کند. اگر در رویاروئی با مشکلتان فرد ثالثی را برای کنار آمدن با این مسائل انتخاب می کنید، نه تنها مشکلاتتان کاهش نمی یابد بلکه بر مشکلات خود می افزائید.

۳۷- به بیماری و مشکلات روحی و روانی همسرتان توجه داشته باشید و دوره هایی را که خلق همسرتان پائین است را شناسائی کنید و در این دوره که معمولا خانم ها از خلق پائینی برخوردارند و پرخاشگر می شوند با آنها مدارا نمائید.

۳۸- قبل از هر رابطه ی جنسی با همسرتان به بهداشت فردی خود توجه داشته باشید و تنها به نیازهای خود متمرکز نشوید و همسرتان را از محبت های کلامی خود قبل از وارد شدن به این رابطه بهره مند سازید.

۳۹- ازدواج رسیدن به تمام خواسته ها و انتظارات نیست، سعی کنید با درک متقابل از توقعات خود بکاهید. همسرتان مسئول رفع تمامی نیازها و کمبود های دوران کودکی شما نیست.

۴۰- مشاوره ۱۴۸ به صورت رایگان می باشد در صورت بروز مشکل میتوانید با این مرکز تماس بگیرید.

دکتر رباب بشارت روانشناس و مشاور ازدواج و خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.